Friday 25 November 2011

Im here with a few Christmas thoughts

I veckan har jag varit ute och åkt lite igen. Sedan har jag mest försökt hinna med det som jag ska ha gjort men inte hunnit. Nu igår och idag blir det städ och mer adventspynt. Är det inte mysigt?! Samtidigt vet jag att det bringar mycket oroskänslor inom många, familjer och speciellt barn. Nu tycker jag att vi alla skickar en varm tanke till de familjer och utsatta barn som finns under denna kommande högtid som kanske inte får den där perfekta julen de drömt om. Många barn lider i missbruksfamiljer och en högtid som julen förvärrar ofta situationen och de små liven blir utsatta utan eget försvar. Familjer går i kras och ensamheten bland vissa är stor. Jag har alltid tyckt att julen är till för barnen, samtidigt som jag själv är galet förtjust i den, bara vad det gäller tradition, mat och fix.

Julklappar finns inte i vår familj, inte nu längre. Vilket många reagerar över men jag tycker det är helt klart fantastiskt. Det kan hända att jag ger någon lite symbolisk present bara för gestens skull och för att jag tycker det är roligt att överraska, men annars slutade vi med det när jag och min syster blev stora nog. Det är en väldig hysteri kring julklappar vad det ska kosta, folk tar till och med lån för att ha råd med presenter. Då tycker jag att det har gått för långt. Att barnen får presenter tycker jag är en självklarhet och en del av högtiden, men vi vuxna bytar ju bara pengar med varandra.
I vår familj sprider vi kärlek istället och hänger undan den materiella hysterin.


Im back again after a few days away. Im now getting prepared for the weekend as in Sweden we start counting down the Sundays before Xmas already this Sunday.
There's always so many thought within me during this festive season. I do love traditions and specailly Xmas, all the preperations, food and decorations. However for me Xmas is all about the kids. It's their festive season. I know during this period there's many families and children suffering. The lonliness is creating a hugh space for homless, old and people who just are living alone for some reason. Children are living in abuse and families with addiction, during a festive season like this it's more likely to be worse and the children are just helpless. I want us all to send a warm thought to those vulnerable men, women and children during this time and of course all year around.

No comments:

Post a Comment