Tuesday 23 August 2011

Examen - My Graduation

Då var allt över och jag kan stolt titulera mig Hud & Spa terapeut. Inte nog med det så har jag avlagt en inernationell examen som gör att jag har möjlighet att arbeta över hela världen. I det här inlägget får jag faktiskt berömma mig själv lite mer efter ett tufft år av slit, svett, glädje och tårar.

I fredags hade vi det teoretiska examens provet, när jag väl kom upp till skolan blev jag otroligt nervös. Försökte lugna ner mig men det blev så mycket nerver att jag kunde känna mitt hjärtas slag bulta x 10 och mitt huvud började snurra. Provet var svårt eftersom frågorna var formulerade konstigt. Sedan stressade jag upp mig ännu mer eftersom det var tidspress. Efteråt var sådan lättnad. Huvudvärk välkommen.

På söndagen var det dags för mitt praktiska prov. Jag var mindre nervös än på fredagen. Syster hade gett mig lite "mindexperiences" så jag körde på det. Vår examinator kom från Slovenien och var enligt mig ok. Trevlig och höll väldigt låg standard på sin bedömning. Kanske lite väl låg. På ett sätt var det väl bra eftersom det var lättare för oss att prestera och få högre betyg men det kändes lite för lätt liksom. Allt gick bra, men eftermiddagen var extremt stressig och jag kände att jag låg efter hela tiden eftersom hon var sen med att förhöra och sätta igång mig på de olika momenten, vilket resulterade i att hon hela tiden låg steget före med de andra och jag fick flyga som en skottspole mellan allt - då kunde jag inte prestera till 100.

Efteråt var det en stor sten som föll från axlarna. Vilken glädje, vilka tårar, man förstod ingenting och befann sig i någon form av trans. Overkligt när man fick sitt intyg och alla glädje samt lovord.
Det firades på skolan, sedan efterfest hos Maggi, middag på Manana sedan var man riktigt mosig i huvudet vill jag lova efter en sådan lång och intensiv helg.
Nu känns det helt underbart att vara färdig, drömmen som blev sann liksom. 

Graduation is over and Im proud to say that Im now Cideco qualified beauty and spatherapist.
On Friday we had the theoretical exam and I was very calm during the day until I reached school. My heart was beating loud and I felt dizzy. The test went well even though I got even more nervous and stressed under time preassure and because the questions was formulated really difficult.
On Sunday I did my practical exams, meaning: Facial, eyebrowtint/lashes and shaping, manicure, electrical treatment, waxing and massage. My sister had given me som "mindexperiences" so I felt rather calm before starting on Sunday. Our eaxminer was from Slovenia. A very kind woman but according to me I felt that her standard in giving us marks and points was very low. She was not very present at times and she did not look on all details, but still marked us very high. In one way good but I find it being more of a challange if she'd been more careful, attentive and asked more questions etc.
However the afternoon for me was very stressedful as I was behind most of the time because of different reasons. That made me not being able to present myself and my treatment to 100% as she was stressing along and ahead all the time.
Afterwards was such a relief. After a long tough year with, tears, happiness and joy I did not understand what was happening when the princial and the examiner was giving me a confirmation that I had passed both theoretically and practically. Loads of celebration at school and afterwards tapas dinner. I was rather nackered and tired on Sunday evening after a long and intesive weekend.
It feels fantastic being a newly graduate, in the same time weired and unbelieveable. A dream came true.
Teachers making sure we'll have a glass or two
Armita, Lina and Maria - Fantastic teachers throughout the year!
Two happy beauty therapists
Food
Drinks

No comments:

Post a Comment