Wednesday 13 April 2011

Vaddå PPM-fonder?

Fick ett samtal i morse ifrån någon Daniel, han ville visst prata PPM fonder.

D: Hej, har du planerat din pension?
Jag: Ehh, njea inte riktigt (ångest)
D: Det oranga kuvertet vet du väl vad det är? Har du engagerat dig i hur du ska placera dina pengar än?
Jag: (nästan viskar för att ingen i tåget ska höra), nja kuvertet vet jag vad det är men jag har nog inte ens fått ett brev, kan hända att det ligger hemma.
D: Jaha, så du skiter i det bara?
Jag: nä, men jag har inte arbetat i Sverige de senaste åren (läs aldrig arbetat i sverige förrutom somarjobb) de har kanske med det att göra? Frågande.
D: Oj då, ja  ok, ursäkta att jag störde, då rör det inte dig. Klick

Får ni också en klump i magen när ni tänker på pension? Vad ska jag leva utav när jag blir gammal? Men att tänka på det nu.. jag är bara 23! Blir äldre, stannar inte i åldern runt 25. Fast det är väl nu man bör börja. 
Att det inte rör mig känns ju ännu jobbigare. Jag känner mig lite utanför. Inte har jag betalat skatt i Sverige på flera år, ej haft inkomst här, ej deklarerat eller fyllt i några oranga kuvert. Ligger jag risigt till? Va händer om jag inte kommer bosätta mig här sen, hur fungerar pension i utlandet..? Eller hur fungerar det om jag har arbetat mesta dels utomlands i mitt liv men väljer att bosätta mig i Sverige runt 50? Jag mår dåligt av att detta snurrar i huvudet på mig.
Jag borde ta tag i det här och säkra en framtid, reda ut svaren på de frågor som gror o mitt huvud.


No comments:

Post a Comment