Wednesday 6 July 2011

Klinik 34

Jag har inte glömt att jag ska berätta hur det var på Klinik34 häromdagen.
Tyvärr blev det varken inga foton eller läppar gjorda för någon i klassen.

Vi kom dit, kliniken är belägen i en äldre lägenhet, högt i tak och kakel ugnar. Stelt och exklusivt, här dricker man jordgubbsvatten i champangeglas, måste ta av sig skorna innanför dörren och kan läsa magasin som hänger på designer hyllor. Vi fick en rundtur av de olika behandlingsrummen och därefter en föreläsning av Fredrik Berne, MD på Klinik34 och plastik kirurg. Det var väldigt intressant. Jag har nämnt det förrut men idag är inte plastikkirurgi som de var för några år sedan. Utvecklingen har blivit enorm. Nu behöver du inte alltid lägga dig under kniven för att ändra något minimalistiskt, nu finns det enkla metoder där man använder sig av ämnen och naturliga fuktbindare som enbart injiceras och sedan kan brytas ned av kroppen utan att ha en negativ påverkan på dig. Jag har helt ändrat uppfattning av plastikkirurgi, förmodligen har det att göra med att jag har mer förståelse, mer kunskap och bakgrund av hur vår kropp och hud fungerar och vilka metoder som finns utan att du ska se ut som "catwoman". Efter föreläsningen fick vi se en live botox injicering. Botox är ett kraftigare ämne än Restylane. Restylane är uppbyggt av naturliga fuktbindare som kroppen lätt kan bryta ner efter ett par månader medan Botox är kraftigare och långvariage. Botox har en påverkan på signaler och nerver till musklerna och försvagar signalerna till musklerna vilket gör att man inte kan röra eller rynka ihop musklerna lika lätt. Men det finns även olika former av botox med olika styrka.

Vid live botox visningen kom en kund som regelbundet brukar komma till Klinik34. En fräsh medelålders kvinna, allt gjorde på hennes lunchrast. Fredrik bad henne göra en del grimaser och markerade ut med en penna vart han skulle sticka. Jag som trodde att man bara stack några gånger hade fel, här var det nog tal om ca 15st stick. Sedan började han injicera. Jag var otroligt fascinerad av hur skicklig han var! Två sekunder vid varje stick, injicering skedde, han prickade rätt och så vidare till nästa markering. När man injicerar botox är det viktigt att man vet hur anatomin av musklerna är i ansiktet eftersom det kan ha väldigt negativa konsekvenser om man träffar fel. Jag tyckte att det var helt fantastiskt. Lite synd att jag inte fick film på det.

Jag var väldigt positiv till Klinik34 och Fredrik som kirurg. I en sådan branch som omsätter så stora summor pengar, handlar det även om stor konkurens, precision och business minded people.
Jag har annan förståelse för hur folk tänker när de vill ändra något i sitt utseende. Det behöver inte handla om total förändring utan kan vara att enbart få mer lyster i ditt ansikte. Det handlar om minimala förändringar som ser natuligt ut, utan att folk får en smärre chock när de ser dig igen. Man måste förstå bakgrunden till anatomi, kroppens fungerande, åldrandet, skönhet och skönhetsideal genom tiderna, media, historia etc. För at inse att plastikirurgi inte bara handlar om att locka kunder som spenderar tusentals kronor och får ett helt nytt jag.

No comments:

Post a Comment